Cel główny: Uświadomienie znaczenia dbałości o wzrok.
Cele szczegółowe:
• dostarczenie niezbędnej wiedzy i umiejętności w zakresie higieny oka,
• kształtowanie świadomości zdrowotnej oraz odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
• wdrażanie uczniów do stosowania w życiu codziennym zasad postępowania, które pozwolą zachować zdrowy wzrok,
• zwrócenie uwagi rodziców i opiekunów na problemy związane z zaburzeniami wzroku.
Opis problemu priorytetowego: Z badań przeprowadzonych wśród uczniów wynika, że duża liczba dzieci przeznacza ok. 3 godzin dziennie na oglądanie telewizji i grę na komputerze. Badania dowodzą, że nieskorygowaną wadę wzroku może mieć aż co trzecie dziecko w wieku szkolnym. To spory problem, bo przekłada się na jakość życia ucznia, czyli rozwój intelektualny i emocjonalny. Wada wzroku utrudnia pracę i sprawia, że dziecko robi postępy wolniej niż reszta rówieśników. Często zaburzenia wzroku objawiają się problemami z czytaniem i pisaniem. Problem dotyczy również koordynacji wzrokowo – ruchowej, a więc także sprawności fizycznej, bardzo ważnej przy zdobywaniu dobrej opinii w grupie rówieśniczej. Wczesne wykrycie i wyleczenie zaburzeń widzenia może więc zapobiec problemom szkolnym i pozwolić na prawidłowy rozwój dzieci. Ponadto, odpowiednia korekcja umożliwia zahamowanie rozwoju trwałych wad wzroku.
Chcemy zachęcić młodych ludzi do aktywności ruchowej, rekreacji i turystyki oraz szeroko pojętej dbałości o wzrok i zdrowie. Zdrowe dziecko jest dzieckiem osiągającym sukcesy, a to jest pragnieniem zarówno rodziców jak i nauczycieli.
Kryterium sukcesu:
• Podniesienie świadomości w zakresie konieczności i sposobów zapobiegania zaburzeniom funkcjonowania narządu wzroku.
• Co najmniej 90 % uczniów zna zagrożenia płynące z nieprzestrzegania zasad higieny oka.
• Dzieci spędzają aktywnie wolny czas, biorą udział w proponowanych, dodatkowych zajęciach związanych z ruchem.
• Zmniejszenie ilości czasu przeznaczonego na wypoczynek bierny (gra na komputerze, oglądanie telewizji).
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel - sprawdzenie stopnia realizacji założonych celów i działań profilaktycznych pozyskiwane będzie poprzez;
• ankiety,
• wywiady,
• ocenę zachowań uczniów na zajęciach w szkole – obserwacje,
• analizę dokumentacji,
• analizę testu wiedzy z zakresu dbałości o wzrok.