Działania Szkoły Promującej Zdrowie w roku szkolnym 2015/2016
Lp. |
Działanie |
Zmiana |
1. |
Udział w programie miejskim Zdrowie dla Ostrowa Wielkopolskiego 2012 – 2022, którego celem jest zbadanie stanu zdrowia populacji oraz monitorowanie rozwoju grupy badawczej. W ramach programu w każdym roku szkolnym prowadzone są systematyczne pomiary antropometryczne i ciśnienia tętniczego krwi u dzieci klas IV – VI. Celem programu jest pozytywna zmiana w postawach uczniów dotyczących postrzegania zdrowia i jego znaczenia w życiu człowieka, wyodrębnienie wśród badanych uczniów grup ryzyka chorych lub zagrożonych otyłością i nadciśnieniem tętniczym, skuteczne zapobieganie występowaniu czynników ryzyka chorób cywilizacyjnych oraz poprawa stanu zdrowia uczniów.
|
-ugruntowała się u dzieci potrzeba ruchu jako warunku dobrego stanu zdrowia, - uczniowie dbają o własny prawidłowy rozwój dzięki znajomości wyników podstawowych parametrów rozwojowych (waga, wzrost, ciśnienie tętnicze), - podniosła się świadomość rodziców w zakresie dbałości o zdrowie dzieci poprzez zapewnienie właściwej ilości ruchu i odpowiedniej diety, - wczesne wykrycie nieprawidłowości spowodowało zmiany w stylu życia, diecie dzieci.
|
2. |
Dodatkowe zajęcia sportowe z koszykówki dla dziewcząt kl. IV – VI w ramach Szkolnego Młodzieżowego Ośrodka Koszykówki przy Polskim Związku Koszykówki (SMOK),pozwalające dziewczętom aktywnie spędzać czas po lekcjach |
- dziewczęta chętnie uczestniczą w zajęciach, podczas których w sposób praktyczny uczą się nie tylko zasad gry, ale umiejętności współpracy przy tworzeniu zespołu, - rodzice zauważają pozytywny wpływ zajęć sportowych na sylwetkę i zdrowie dziewcząt, - uczennice potrafią w zdrowy sposób rywalizować z innymi zespołami odnosząc sukcesy, - szkoła wzbogaciła ofertę zajęć pozalekcyjnych o treningi z kolejnej dyscypliny sportu. |
3. |
Realizacja programu Mały Mistrz dla uczniów kl. I i II – zajęcia z wychowania fizycznego, w których dodatkowym prowadzącym jest nauczyciel wychowania fizycznego, polegające na zdobywaniu kolejnych, wszechstronnych umiejętności, zarówno z poszczególnych dyscyplin sportowych, jak i rekreacji. |
- uczniowie klas pierwszych i drugich nabyli umiejętności w zakresie różnych dziedzin sportu, - znają zasady obowiązujące w różnych dyscyplinach sportowych, - zwiększyła się aktywność fizyczna dzieci, - dzieci potrafią aktywnie spędzać czas wykorzystując wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć wychowania fizycznego prowadzonych wspólnie przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i nauczyciela wychowania fizycznego, - uczniowie potrafią zarówno współdziałać w grupie, jak i samodzielnie wykonywać określone zadania, dzięki którym zdobywają różne sprawności (np. pływaka, rowerzysty, gimnastyka, saneczkarza, lekkoatlety, piłkarza), - dzieci rozwijają się harmonijnie dzięki różnorodności w praktyce realizowanych zadań z różnych form aktywności fizycznej, - wiedzą, jak zachować się bezpiecznie, - dzieci przenoszą dobre nawyki i umiejętności do domów rodzinnych, przez co powiększa się krąg ludzi aktywnych.
|
4.
|
Wielkopolska Onkologia – udział w programie, podczas którego realizowane są szkolenia z zakresu profilaktyki zdrowotnej dla nauczycieli szkoły. Szkolenie i warsztaty na terenie szkoły dla pracowników kuchni, intendentów placówki oraz szkół ostrowskich. |
– zwiększyła się świadomość wśród dorosłych – odpowiedzialnych za żywienie dzieci – na temat wagi dostarczania organizmowi zbilansowanych posiłków, - wzrosła wiedza nauczycieli na temat wagi profilaktyki nowotworowej, a dzięki temu może być przekazywana innym, - podczas warsztatów pracownicy kuchni przygotowującej posiłki dla uczniów poznali zasady zdrowego odżywiania, dzięki czemu wzbogacają posiłki o zdrowe składniki, wprowadzają nowe, zdrowsze potrawy, - osoby, od których zależy prawidłowe żywienie dzieci poznały podstawy teoretyczne i przećwiczyły w praktyce przygotowywanie zdrowych posiłków, - zmiana myślenia – jak jeść, żeby być zdrowym.
|
5.
|
Pływać każdy może- bezpłatna nauka pływania uczniów kl. I-III – udział uczniów w bezpłatnych lekcjach pływania z instruktorem. |
- zajęcia na basenie dla dzieci klas I – III mają pozytywny wpływ na zdrowie, ukształtowanie sylwetki dzieci, - udział w zajęciach prowadzonych przez trenerów jest świetnym sposobem na rehabilitację wad postawy, - uczniowie zdobyli umiejętności pływackie, dzięki czemu chętnie uczestniczą w zajęciach pływania, - rodzice chętnie korzystają z oferty zajęć basenowych dla swoich dzieci. |
6.
|
Udział w Projekcie Fundacji PKP – Szkoła Przyjazna Bezpieczeństwu- wycieczki klas I, zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego podróżowania, a następnie odbycie wycieczki pociągiem wraz z opiekunami, aby w praktyce przećwiczyć to, czego dowiedzieli się na zajęciach |
– uczniowie klas pierwszych podczas specjalnie przeprowadzonych dla nich zajęć dowiedzieli się, jak bezpiecznie zachować się podczas podróży pociągiem, - przezwyciężyli lęk przed nieznanym, - poznali zasady bezpiecznego korzystania z pociągu, - potrafią we właściwy, bezpieczny sposób poruszać się pod opieką dorosłych poza szkołą,
|
6. |
Wdrożenie programu Bezpieczna i przyjazna szkoła, którego głównym celem jest zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenie przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach. |
- zmniejszenie zachowań problemowych dzieci, poziomu agresji i przemocy, - dzieci i ich rodzice znają zasady zjawiska cyberprzemocy i dzięki wyposażeniu w odpowiednią wiedzę, potrafią się temu przeciwstawić, zapobiegać, - prowadzenie systematycznych działań w zakresie zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej stało się priorytetem w wychowaniu młodego pokolenia. |
7. |
Realizacja działań w ramach programu rządowego Stop zwolnieniom z WF-u – działania prowadzone wśród rodziców i dzieci ukazujące zbawienny wpływ ruchu na jakość życia człowieka. |
- niewielka ilość zwolnień z WF-u (zwolnienia spowodowane głównie złamaniem kończyny), - szeroka oferta zajęć sportowych i rekreacyjnych dla dzieci z różnych grup wiekowych, - duży odsetek dzieci biorących udział w różnorodnych sportowych zajęciach pozalekcyjnych. |
8. |
Dzień Rodziny – spotkania organizowane przez wychowawców w gronie babć, dziadków, rodziców, którzy wspólnie z dziećmi, wnukami spędzają aktywnie popołudnie w formie gier i zabaw, gdzie starsi i młodsi członkowie rodzin uczestniczą w różnorodnych zabawach, konkurencjach sportowych. |
- dorośli i dzieci znają nowe pomysły na spędzanie wolnego czasu, - znajdują płaszczyznę porozumienia, uczą się od siebie nawzajem, - dzieci mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa, więź z rodziną. |
|
Realizacja programu Chroń dziecięce uśmiechy- prowadzenie działań podczas których uczniowie poznają zasady dbania o higienę jamy ustnej. |
- dzieci znają zasady dbania o higienę jamy ustnej, - potrafią we właściwy sposób szczotkować zęby, - wiedzą jakie produkty spożywcze należy jeść, aby mieć zdrowe zęby
|
|
Udział w Ostrowskim Festiwalu Sportu poprzez udział dzieci w różnorodnych konkurencjach, rywalizowanie z rówieśnikami z innych szkół miejskich. |
- dzieci chętnie podejmują różne wyzwania sportowe, uczestnicząc w zawodach z różnych dyscyplin sportowych, - potrafią stosować zasadę fair play podczas współzawodnictwa, - znają zasady z różnych dyscyplin sportu i potrafią je realizować w praktyce.
|
|
Tydzień Dobrego Wychowania w ramach programu Szkoła Dobrze Wychowana –prowadzenie działań mających na celu kształtowanie właściwych postaw uczniów, budowanie prawidłowych relacji między uczniami, rodzicami i nauczycielami.
|
- dzieci potrafią stosować w praktyce zasady dobrego wychowania, - wzrosła świadomość wśród uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły, jak ważne jest przestrzeganie zasad właściwego współżycia, - uczniowie aktywnie uczestniczą w działaniach w ramach wolontariatu. |
|
Realizacja działań edukacyjnych wśród uczniów, rodziców, nauczycieli dotyczących bezpieczeństwa w Internecie. Przeprowadzenie warsztatów dla Uczniów klas IV-VI, spotkań dla rodziców ze specjalistami zajmującymi się cyberprzemocą. Edukacja nauczycieli - jak chronić się przed przemocą w Internecie. |
- rodzice po udziale w cyklu szkoleń i spotkań w kolejnych latach wiedzą, jakie występują formy cyberprzemocy i jak chronić dziecko, aby nie doświadczyło przemocy w Internecie, - dzieci i dorośli znają konsekwencje wynikające ze stosowania cyberprzemocy, - wszyscy zostali wyposażeni w wiedzę – jak się bronić przed cyberprzemocą i gdzie znaleźć pomoc, gdy się jej doświadczy, - nauczyciele dostrzegają nowe zjawiska przemocy w Internecie, potrafią je nazwać i w profesjonalny sposób przekazywać zdobytą wiedzę. |
|
Realizacja innowacji pedagogicznej – Świat Pasji , która jest spełnieniem oczekiwań dzieci i rodziców dotyczących wspólnych spotkań w czasie wolnym od nauki. Polega na realizowaniu zadań gotowania: dobór właściwych składników, wybieranie tych, które służą zdrowiu. Na zajęciach jest wykorzystywany szeroki wachlarz metod i form pracy. |
- dzieci i rodzice aktywnie włączają się w przygotowanie i realizację zadań w ramach innowacji, - widoczny jest wszechstronny rozwój uczestników, podniesienie wiary w siebie, umiejętność współpracy, wzrost zaangażowania wszystkich na rzecz zapewnienia dzieciom możliwości bezpiecznego spędzania czasu wolnego w sposób aktywny, - wzrost postępów w nauce uczniów słabszych, - zaspokojenie aspiracji uczniów zdolnych, - rozwój zainteresowań dzieci, - większy udział dzieci w konkursach, - uaktywnienie się rodziców w przygotowanie zajęć, - spotkania w godzinach dopołudniowych w wolnym dniu od zajęć dydaktycznych wpływają korzystnie na samopoczucie dzieci i wykonanie pracy. |
|
Żonkilowe Pole Nadziei – działania na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Chorych „Hospicjum Św. Józefa” |
- dzieci są bardziej wrażliwe na innych, - podejmują działania wolontariackie. |
|
Prowadzenie zajęć tanecznych dla wszystkich chętnych dzieci codziennie podczas dużej przerwy. Włączenie w działania uczniów - uczniowie starsi przygotowują proste układy taneczne, których następnie uczą młodsze dzieci. Aktywnie spędzane przerwy pod okiem nauczyciela. |
- wykorzystywanie czasu wolnego(podczas przerwy) na prosty ruch, - uczniowie tworząc nowe układy taneczne wykazują się kreatywnością, stale poszukują nowych inspiracji, potrafią łączyć ruch z muzyką, - ucząc się od siebie nawzajem podnoszą kompetencje, - przerwy dzieci spędzają bezpiecznie, - ruch wpływa stymulująco, różne partie mięśniowe zostają uaktywnione. |
|
Realizacja projektu Autostopem po regionie – udział dzieci w wycieczkach, lekcjach muzealnych, rajdach, wieczornicach |
- dzieci znają ciekawe miejsca w regionie, - rozumieją potrzebę ochrony przyrody, - znają zasady bezpiecznego zachowania się podczas wycieczek, rajdów, - działają w ramach wolontariatu przygotowując wieczornice. |
|
Współpraca z Fundacją „ Maciuś” – objęcie dożywianiem dzieci |
- szkoła zapewnia ciepły posiłek dzieciom z rodzin, które z różnych powodów nie mogą skorzystać z innych źródeł pomocy, - poszerzył się wachlarz pomocy oferowany rodzinom w trudnej sytuacji. |
|
Modernizacja, wzbogacenie bazy sportowej szkoły – na terenie szkolnym znajduje się obecnie nowoczesne, wielofunkcyjne boisko o nawierzchni trawiastej z bieżnią, górka saneczkowa, plac zabaw, z których korzystają uczniowie i dzieci z terenu całego osiedla. |
- zajęcia z wychowania fizycznego są różnorodne, rozwijają dzieci wszechstronnie (w zakresie wielu dyscyplin sportu), - uczniowie trenują lekkoatletykę na obiekcie bezpiecznym, o pełnych parametrach, - dzieci trenując na boisku do piłki nożnej wykonują ćwiczenia, których efektem jest nabranie umiejętności i odpowiedni rozwój, - w wyniku realizacji zajęć z piłki nożnej na WF-ie drużyna chłopców zajęła 11 miejsce w Turnieju „ORLIKA” o Puchar Premiera RP, - sukcesy uczniów i drużyn w różnych dyscyplinach sportu podczas rywalizacji z rówieśnikami, - stałe doskonalenie nauczycieli wychowania fizycznego, - zajęcia ruchowe, rekreacyjne dla uczniów najmłodszych na bezpiecznym placu zabaw. |
|
Udzielanie pomocy dzieciom ze środowisk zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym poprzez prowadzenie świetlicy socjoterapeutycznej.
|
- dzieci z pełną świadomością mogą liczyć na wyrozumiałość względem swoich problemów, akceptację i pomoc dostosowaną do ich potrzeb. - znają zasady dobrego współżycia w grupie, - potrafią w sposób bezpieczny spędzić czas po lekcjach, - potrafią współdziałać przy realizacji wspólnych celów.
|
|
Włączenie w realizację koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie ajentki prowadzącej sklepik szkolny. |
-dzięki systematycznym działaniom i współpracy z rodzicami oraz ajentką z oferty sklepiku szkolnego zostało wyeliminowane tzw. śmieciowe jedzenie, napoje gazowane, - sklepik szkolny w pełni respektuje zapisy nowego rozporządzenia oferując dzieciom szeroki asortyment zdrowych przekąsek i napojów (m. in. sałatkę owocową, jogurt z musli i owocami, kanapki, wodę niegazowaną, kawę zbożową z mlekiem i miodem), - do zakupu zachęcają ciekawe nazwy przekąsek – m. in. „kromka wuja Tomka”, „owocowa wyspa” i napojów – „eliksir mądrości” oraz konkursy, w których dzieci mogą się wykazać wiedzą z różnych dziedzin, - sklepik promuje hasło: „Jem smacznie, zdrowo, kolorowo” wpisując się w działania Szkoły Promującej Zdrowie.
|